.

De ce "Hristos este al străinilor"? - un mail primit de la un cititor




Cititor: Sărut mâna!

"Hristos este al străinilor"... Mărturisesc că nu înţeleg care sunt străinii aceia aşa de... cum or fi, încât Domnul Iisus Hristos nu mai este al tuturor, adicatele "şi" al străinilor, ci este "al străinilor" şi atât.

Sună fain, sună intrigant, eu ştiu... poate deschide o mişcare "hristoexoterikon-a", sau poate o încinge imaginaţia mai multora; mie, imi provoacă un blocaj. Nu înţeleg de ce titlul este " Hristos este al străinilor" şi nu "Hristos este "şi" al străinilor".

Aşa că, v-aş ruga să mă lămuriţi şi pe mine sau să puneţi "şi"-ul acela şi gata, mă deblochez.
Doamne ajută, toate cele bune sufletului şi trupului, sănătate şi mântuire dumneavoastră şi familiei.


L.C. : Ma bucur ca mi-ati scris despre faptul ca sunteti intrigat de titlul blogului. Multi (chiar si dintre prietenii mei) intra chiar in panica atunci cand aud "Hristos este al strainilor".

Titlul acesta este cam in continuarea la "Hristos este al pacatosilor", al celor nebagati in seama, al celor ce se aseamana cu piatra pe care n-au bagat-o in seama ziditorii, a celor care nu se cred vrednici, a celor care-L cauta desi L-au gasit, a celor neapasati de povara certitudinilor care au inlocuit credinta... Pentru ca atunci cand credinta este inlocuita de certitudine cred ca nu mai esti liber.

Acesta a fost gandul meu.

Nu stiu daca ati apucat sa vedeti prima postare - "Arhimandritul Atanasie" scrisa de Mitropolitul Anthony Bloom. Acolo este vorba despre ce fel de libertate am asezat in subtitlul blogului. Ca despre referirea la libertate nu m-ati intrebat :) , pentru ca si asta naste suspiciuni.



Cititor: Hristos este al pacatosilor, asa este , dar aceasta exprimare nu exlude indirect, nu limiteaza , ci din contra, se refera la toti ( e catolica, sa zic asa :) ) caci e uman valabila, pentru ca toti suntem pacatosi. Cred ca cel care a spus asta (nu stiu daca am stiut vreodata cine, dar acum nu imi vine un nume in cap, daca stiti, spuneti-mi si mie), a stiut ca toti suntem pacatosi si in niciun caz nu a vrut sa creeze o delimitare ca aceea pe care o induce expresia dumneavoastra, ci a subliniat, spre incurajare, caracteristica umana cea mai potrivita unei incurajari de mantuire: "sa nu disperam noi pacatosii, Hristos este al pacatosilor. Avem o Salvare".

Asa ca, tot nu sunt lamurit la ce straini v-ati referit. Care e caracteristica acelor persoane ... sunt straini de "ce anume". Tot nu sunt lamurit de ce nu ar fi mai bine "Hristos este si al strainilor". Am observat ca, din smerenie, zic eu, nu prea puneti pareri personale pe blog sau daca sunt, nu sunt pregnante ; cred ca parerea despre acest titlu ar trebui sa v-o scrieti pe blog. De la ea pleaca blogul. Sa vedeti atunci feed...ala , pe romaneste "raspuns". Eu nu zic ca ati gresit. Chiar nu inteleg ce ati vrut sa spuneti. Nici nu ma supara lucrul acesta, asa ca daca imi raspundeti la ce am scris acum si nu reusiti sa ma lamuriti, nu o sa mai bat toba pe subiectul asta.

Subtitlul mi se pare clar.


L.C. : In primul rand, cand am spus straini, nu m-am referit la dimensiunea etnica.

Straini sunt cei care nu sunt ca noi, cei care nu ne seamana, cei pe care nu punem pret, cei de care nu avem nevoie.
Straini sunt cei care nu fac parte din familia noastra, cei care nu fac parte din parohia noastra, cei care nu ne impartasesc ideile si convingerile, care nu conteaza pentru noi.

Daca spuneam Hristos este "si al lor", ar fi fost ceva foarte urat din punctul meu de vedere. Hristos este "al lor" ca sa le simtim lipsa, sa intelegem ca avem nevoie de ei ca sa fim intregi, ca sa Il cunoastem pe Hristos. Pe Hristos Il cunosti atunci cand te deschizi nu catre cel pe care este firesc sa il iubesti, ci, paradoxal, catre cel strain de tine. Ca in pilda samaritenului cel milostiv.

Si cu totii suntem strainii cuiva.
Este o dezlegare catre celalat.


Cititor: "Toti suntem strainii cuiva". Asa este. Asaaaa este. Cred ca chestia asta pusa undeva ar fi fost deajuns, in cazul meu cel putin, sa deblocheze instantaneu blocajul provocat de titlu.


L.C. : Si un gand imparasit de Parintele Constantin Coman:

"Cred ca mai poti adauga, ceea ce de fapt sugereaza raspunsul tau, ca aceasta sintagma "Hristos este al strainilor" vizeaza pe cei care, sub presiunea unei psihologii de club, exclusiviste, elitiste, nationaliste, xenofobe se izoleaza intr-o realitatea inchisa si il revendica pe Hristos exclusiv pentru ei, il confisca pe Hristos cu convingerea ca Hristos este al lor, nu poate fi al celorlalti. Aceasta mentalitate o intalnim la compatriotii Mantuitorului Hristos, care erau foarte exclusivisti in raportarea la Dumnezeu si la trimisii Acestuia. De aceea sunt surprinsi si intrigati de faptul ca Mantuitorul arata o nedisimulata simpatie tocamai fata de categoriile sociale pe care ei le marginalizau si le excludeau."


imaginea: Mihai Sârbulescu, Vas, 39,5/49,5 cm
.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu